20 li yaş akımı masum değil!
Uzmanlardan
gelen uyarılar endişeyi arttırıyor
Son dönemde sosyal medyada gündem olan 20'li yaşlara ait akımına katılım dalga dalga sürüyor.
Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi ve Dijital İletişim Araştırmacısı Doç. Dr. Ali Murat Kırık yeni akımla ilgili kullanıcılara kritik uyarılarda bulunarak ,
"Bu, yapay zekanın insanlarda yaş ilerlemesini daha iyi öğrenmesine yardımcı olur, burada hedef reklamcılık'' dedi.
Tüm dünya genelinde yayılan Selfie, Ice Bucket Challenge, Kiki Dansı ve Falling Stars akımları sosyal medyayı kasıp kavururken, bu akımlar kullanıcılardan yoğun ilgi görüyor.
20'Lİ YAŞLARA AİT FOTOĞRAF PAYLAŞMA AKIMI
Adeta bir virüs gibi yayılan bu akımlar başlangıçta eğlence amaçlı görünen masumane bir yapıya sahip.
Özellikle son günlerde 20'li yaşlara ait fotoğraflar paylaşma akımına ünlülerin de dâhil olması sosyal medyada viral bir etki oluşumuna sebep oldu.
Televizyon, müzik ve sanat dünyasının önde gelen isimleri gençlik yıllarına ait fotoğrafları #20liyaslarchallenge #20yearschallenge #20yearsold #20yaş hashtagleriyle paylaşmaya başladılar.
Peki bu akımlara katılmak doğru mudur?
20'li yaşlar akımına katılmak tehlikeli midir?
Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi ve Dijital İletişim Araştırmacısı Doç. Dr. Ali Murat Kırık konuya açıklık getirdi.
"BU AKIMLAR MASUMANE DEĞİL"
Marmara
Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ali Murat Kırık,
"Zararsız bir eğlence gibi görünen bir şeye katılmayı veya hatta çocuklarınızın katılmasına izin vermeyi düşünmeden önce, göz önünde bulundurmanız gereken birkaç şey olabilir.
Zira yapay zeka, toplu bilgi veritabanlarını toplamak için
makine öğrenimi tekniklerini kullanmaktadır. İyi vakit geçirdiğiniz eğlenceyi
yayınlarken, kişisel verileriniz, yani yüzünüz birçok farklı şirketin yüz
tanıma yazılım programları tarafından taranıyor.
Bu programlar sizi etiketliyor, bilgilerinizi inceliyor ve
kişisel hesabınızda bilgi oluşturuyor.
Sosyal medyada arkadaşlarınızla fotoğraf paylaşmak eğlenceli
olabilir, ancak gizlilik ayarlarınızı ve bu verileri kimlerle paylaştığınızı
bilmek de aynı derecede önemlidir.
Zira son iki günde Türkiye'de
bu akıma dâhil olan kullanıcı sayısı 30 milyonun üzerine çıkmış durumda"
dedi.
"BEĞENİLME ARZUSU
BAŞINIZA DERT AÇABİLİR"
Beğenilme
arzusunun bağımlılık yapabileceğini dile getiren Dijital İletişim Araştırmacısı Doç. Dr. Kırık,
"Beğeni beynimize endorfin
salgılar ve bizi katılma ve daha fazlasını başarmaya yönelik bir arayışa
gönderir.
Bazı kişilerin sosyal medya
katılımları yoluyla gördükleri olumlu ilgi, onları tekrar tekrar paylaşım
yapmaya itmektedir.
Aynı şekilde büyük veri, ele
alınamayacak kadar büyük veya karmaşık olan veri kümelerini analiz etme,
sistematik olarak bilgi çıkarma veya bunlarla başka şekilde ilgilenme yollarını
ele alan bir alandır.
Akımların büyük veriye hizmet
ettiğini ifade edebilmek mümkündür.
Örnek vermek gerekirse yaşla
ilgili özellikler ve daha spesifik olarak yaş ilerlemesi (örneğin, insanlar
yaşlandıkça nasıl görünecekleri) üzerine bir yüz tanıma
algoritması oluşturmak istediğinizi düşünün. İdeal olarak, çok sayıda insanın
resmini içeren geniş ve titiz bir veri kümesi istersiniz.
Böylelikle yüz tanıma
algoritması sistemlerini ciddi bir veri desteği sağlanmış olur.
Böylece haz uğruna kendi
elimizle kişisel verilerimizi paylaşmış oluyoruz." ifadelerini
kullandı.
"BU YAPAY ZEKANIN
YAŞ İLERLEMESİNİ ÖĞRENMESİNE YARDIMCI OLUR"
Yüz
yapısı, dış hatları, cilt rengi ve yaşlanmadaki değişiklikleri daha iyi anlamak
için yüz tanıma algoritmalarını geliştirmek için tüm bu verilerin
çıkarılabileceğini aktaran Doç. Dr. Kırık;
"Basitçe söylemek
gerekirse, çoğu insan 20 yıllık bir dönemi göz önünde bulunduracaksa nasıl
göründükleri konusunda önemli farklılıklar gösterir.
Bu, yapay zekanın insanlarda yaş
ilerlemesini daha iyi öğrenmesine yardımcı olur.
Yapay zekanın çalışma şekli
beynimizin çalışma şekline çok benzer.
Beynimiz, bilgiyi bir alandan
diğerine taşıyan sinir ağları üzerinde çalışır ve tekrarlanan veri girişi
yoluyla, sonunda bilgiyi saklar ve öğreniriz.
Öğrenme yeteneğinde
ustalaştıktan sonra, veri parçalarını bir araya getirmeyi ve fikirler
oluşturmayı ve hatta sorunlara çözümler keşfetmeyi başarırız.
Yapay zekanın temel tasarımı,
yapay bir sinir ağı sistemidir.
Oluşturulduğunda bilgi olmadan
başlar, ancak veri beslemesi gerekir.
Örneğin, bir yüz tanıma
programına öğrenmesi için milyonlarca yüz verilebilir.
Bebeklerden yaşlılara kadar
insanların görüntülerini kapsar.
Buradaki temel sorun bu
verilerin bir gün kötüye kullanılacağı ve kendi kişisel verilerinizin rızanız
olmadan toplanacağı fikridir. Şirketler imajınızdan yararlanıyor ve katılımınız
için size para bile verilmiyor" şeklinde konuştu.
"PAYLAŞIMLARDA
İSTENEN HEDEFLİ REKLAMCILIK"
Yüz
tanıma sistemlerinin biyometrik verilerimizi kullanarak reklamcılık adına bir
faaliyet güdüldüğünün altını çizen Doç. Dr. Ali Murat Kırık;
"Zaten sosyal ağlara bütün
fotoğraflarınızı yüklediğinizi ve bu ağların tüm fotoğraflarınıza eriştiğinizi
düşünebilirsiniz.
Buradaki mesele kullanıcıların
eski ve yeni fotoğraflarını yan yana paylaşmasıdır.
Böylece kullanıcılar belirli bir
sırayla fotoğraflarını için sosyal ağların bunları analiz etmesi çok daha
kolaydır.
Ayrıca, insanların nasıl
göründüğünü ve nasıl yaşlandıklarını yakalamaya çalışan teknoloji için bu durum
çok daha kullanışlıdır.
Yani bir pazarlama aracıdır.
Sonuç olarak bu yeni derlenmiş
verilerle, hedefli reklamcılığa destek olunacağı açıktır.
Yaşlarımız ilerledikçe, reklam
mesajları bizler için birçok özelliğe göre değiştirilecek ve görsel özellikler
de önemli bir kriter haline gelebilecektir.
Böylece bu durum konum izleme,
beğenilerimiz ve etkileşimlerimiz ile bir araya geldiğinde durumun vahameti
daha iyi anlaşılmaktadır.
Katılmak eğlenceli olsa da,
çevrimiçi gönderdiklerinizin kişisel verileriniz için riske değdiğinden emin
olunuz.
Her zaman gizlilik ayarlarınızı
kontrol edin ve zamanınıza ve emeğinize değecek şeylere katılımınızı
sınırlayın.
Çocuklarınızı da koruyun ve
yayınlayabileceklerini sınırlayın.
Ayrıca, herhangi bir görüntüyü
göndermeden önce, fotoğraf arka planınızdaki tüm meta verileri kaldırdığınızdan
emin olun.
Zira yüzünüzü başkasına
veriyorsanız yakın gelecekte ev adresinizi de vermenize gerek kalmayacak"
diyerek sözlerini noktaladı.
06.05.2021