3 Temmuz 2024 Çarşamba

FUTBOLUN KULLANILMASI VE MEDYA

 FUTBOLUN BİR İDEOLOJİK AYGIT OLARAK KULLANILMASI

VE BUNUN MEDYADAKİ YANSIMALARI-

İnsanoğlunun ilkel çağlardan beri yuvarlak cisimleri tekmeleyerek oyun oynama merakı, 19. Yüzyıla gelindiğinde futbolun doğmasıyla apayrı bir boyut kazanmıştır.

Kısa süre içinde dünyanın hemen hemen her köşesinde oynanmaya ve büyük bir hayran kitlesi tarafından takip edilmeye başlayan futbol, bunun sonucunda kitleleri daha rahat kontrol altına almak ve onlara daha rahat yön verebilmek isteyen güç odakları tarafından bu uğurda kullanılan bir araca da dönüşmüştür. „İdeoloji kavramı üzerine ünlü filozofların yaptığı tanımlamalar içinde, ideolojinin, egemen durumdaki bir sosyal grubun, sınıfın veya siyasi gücün, kendi iktidarını meşru kılmasına yardımcı olan düşünceler veya yanlış düşünceler olduğu tespiti üzerinde sıkça durulmaktadır.

Söz konusu düşüncelerin kitlelere aktarımındaysa bazen çeşitli aygıtlara başvurulmakta, ideolojiler, bu aygıtlar üzerinden yapılan dolaylı bir simgesel anlatımla kitlelere aktarılmaktadır. Futbol da söz konusu aygıtlar içerisinde, oyunun büyük popülariteye sahip olduğu hemen her ülkede, en çok başvurulanlardan biridir.

Futbol gibi, kitle iletişim araçları da, kalabalık topluluklara ulaşmaya başladıkları günden itibaren, ideolojilerin yansıtılması doğrultusunda en çok kullanılan aygıtlar arasındaki yerlerini almışlardır.

Dolayısıyla hem futbol, hem de medya, bu açıdan ortak bir paydada buluşmaktadır.

Bunun sonucunda ideolojilerini kitlelere yansıtmak isteyen kesimler, sık sık futbolla medyayı iç içe geçmiş bir biçimde kullanma yoluna gitmişler, özellikle de futbol üzerinden vermeye çalıştıkları mesajların taşıyıcısı olarak medyayı kullanma formülünü tercih etmişlerdir.

19. Yüzyılın ikinci yarısında İngilterede doğan futbol, aradan geçen yaklaşık 150 yıllık süre zarfında dünyanın dört bir köşesine yayılmış ve ulaştığı noktaların büyük bir kısmında da insanlar tarafından en çok sevilen ve takip edilen spor haline gelmiştir.

Futbolun bu popülerliğinin doğal bir sonucu da, geniş kitlelere bir şekilde yön vermek isteyenlerin, bu doğrultuda kestirme bir yol izlemeleri için, futbolu bir araç olarak kullanmaları olmuştur.

Futbolun sadece bir spor olmaktan çıkması ve önemli bir toplumsal, siyasi ve ekonomik olguya dönüşmesi, özellikle Avrupada sosyal ve iktisadi bilimler alanında son yıllarda futbol üzerinde hatırı sayılır derecede çalışmanın yapılmasına da yol açmıştır.

Ülkemizde de son yıllarda futbolun bu boyutu, dünyanın küçülmesinin de etkisiyle, hayli ilgi çekmeye başlamıştır.

Ancak bu noktada daha çok sonuca odaklanılmakta ve futbolun nasıl bir ideolojik aygıt haline geldiğine değil de, sadece futbolun ideolojik bir aygıt olmasının belli başlı örnekleri ele alınmaktadır.

Benim yapmaya gayret ettiğim çalışmadaysa biraz daha ayrıntılara girilme yönünde çaba sarf edilmiş ve futbolun ideolojik karakteri, „ideoloji kavramı üzerine bugüne dek yapılan en belli başlı tanımlamalar dikkate alınarak, bu tanımlamalar üzerinden örneklendirilmeye çalışılmıştır. Kökleri, insanoğlunun haberleşme ihtiyacı duyduğu andan beri icat etmiş olduğu onlarca değişik ilkel haberleşme yöntemlerine kadar uzanan kitle iletişim araçları da, hitap ettikleri kitleler zamanla büyüdükçe, o kitlelere yön verilmesi konusunda, sıkça kullanılan silahlara dönüşmüşlerdir.

Bu açıdan futbol ile kitle iletişim araçları arasında bir paralellik olduğu açıktır.

Dolayısıyla bu iki olgunun, aynı amaç doğrultusunda bir arada kullanılması da kaçınılmazdır.

Böylece çalışmada, futbolun kitle iletişim araçları vasıtasıyla bir ideolojik aygıt olarak ne şekilde kullanılabildiğinin üzerinde ayrıca durulması kararlaştırılmıştır.

1. FUTBOLUN TARİHSEL GELİŞİMİ..................................................................6

1.1. Ayaktopu Oyunlarının Geçmişi........................................................................6

1.1.1. Eski Mısırda Ayaktopu Oyunları.............................................................6

1.1.2. Han, Tang, Song ve Ming Hanedanlıkarı Döneminde Çindeki Ayaktopu Oyunları...........7

1.1.3. Japonya ve „Kemari Örneği.....................................................................9

1.1.4. Orta Asya Türkleri ve „Tepük................................................................10

1.1.5. Avustralya Yerlilerinin Köklü Geleneği: Marn Grook...........................11

1.1.6. Eski Yunan ve Romadaki Ayaktopu Oyunları.......................................13

1.1.7. Orta Amerikadaki „Mitolojik Ayaktopu Oyunu...................................14

1.1.8. Britanya Adalarındaki İlk Ayaktopu Oyunları.......................................17

1.1.9. Floransaya Özgü Bir Oyun: Calcio Fiorentino......................................20

1.1.10. Bilinen Diğer İlkel Ayaktopu Oyunları.................................................21

1.2. Modern Futbolun Kökenleri............................................................................22

1.2.1. İlkel Ayaktopu Oyunlarından Modern Futbola Geçişin Başlıca Sebepleri........... 23

1.2.2. „Public Schools Döneminde Yaşanan Gelişmeler..................................24

1.2.3. „Public School Mezunlarının Çalışmaları..............................................28

1.2.4. „Public Schools Etkisi Dışında, Futbol Adına Yapılan Girişimler.................29

1.2.5. Football Associationın Kuruluşu...........................................................29

1.2.5.1. Football Associationın Koyduğu İlk Yazılı Kurallar.....................31

1.2.5.2. Football Association Üyeleri Arasındaki İlk Fikir Ayrılıkları........33

1.2.5.3. Football Association Dışındaki Örgütlenmeler...............................36

1.2.5.4. Kurallarda Yapılan Önemli Revizyonlar.........................................37

1.2.6. İlk Resmi Futbol Turnuvası.....................................................................39

1.2.7. İlk Uluslararası Maç................................................................................40

1.2.8. Britanyada, İngiltere Dışında Futbol Adına Gerçekleştirilen Yapılanmalar..........42

1.2.9. İlk Uluslararası Turnuva..........................................................................43

1.2.10. Futbolun Sosyoekonomik Gelişimi.......................................................44

1.2.10.1. Futbolun Alt Sınıflar Arasında Popülerleşmesi.............................45

1.2.10.2. Profesyonellik Yolunda Atılan İlk Adımlar..................................45

1.2.10.3. İskoçların Amatör Düzendeki Israrı..............................................48

1.2.10.4. Futbol Dünyasındaki İlk Sendikal Hareketler...............................49

1.2.11. İlk Ulusal Ligin Kuruluşu......................................................................50

1.2.12. İskoçya, Galler ve İrlandadaki Gelişmeler...........................................52

1.2.13. 19. Yüzyıl Sonunda Kurallarda Yaşanan Evrim...................................53

1.3. Futbolun Britanya Dışına Yayılması...............................................................54

1.3.1. Kuzey Amerika........................................................................................54

1.3.1.1. ABD.................................................................................................55

1.3.1.2. Kanada.............................................................................................57

1.3.2. Latin Amerika..........................................................................................58

1.3.2.1. Arjantin............................................................................................59

1.3.2.2. Uruguay...........................................................................................62

1.3.2.3. Şili....................................................................................................65

1.3.3. Kıta Avrupasında Futbolun İlk Yayıldığı Bölgeler................................66

1.3.3.1. İskandinav ve Benelüks Ülkeleri.....................................................66

1.3.3.1.1. Danimarka................................................................................67

1.3.3.1.2. Hollanda ve Belçika.................................................................68

1.3.3.1.3. İsveç.........................................................................................70

1.3.3.2. Orta Avrupa.....................................................................................71

1.3.3.2.1. İsviçre.......................................................................................71

1.3.3.2.2. Avusturya-Macaristan İmparatorluğu......................................73

1.3.3.2.2.1. Avusturya.........................................................................74

1.3.3.2.2.2. Macaristan........................................................................76

1.3.3.2.2.3. Bohemya...........................................................................77

1.3.3.3. İtalya..................79

1.3.3.4. Fransa...............................................................................................81

1.3.3.5. Almanya...........................................................................................85

1.3.3.6. İspanya.............................................................................................89

1.3.3.7. Osmanlı Türkiyesi ve Türkiye Cumhuriyeti..................................93

1.4. Uluslararası Futbolun Kurumsal Yapılanması..............................................101

1.4.1. FIFAnın Kuruluşu................................................................................101

1.4.2. Dünya Kupasının Doğuşu....................................................................101

1.4.3. Kıtalara Ait Konfederasyonların Kurulması.........................................102

2   . İDEOLOJİ KAVRAMI......................................................................................103

2.1. İdeolojinin Bir Kavram Olarak Ortaya Çıkışı...............................................103

2.2. İdeoloji Üzerine Yapılan Tanımlamaların Artması ve Başlıca İdeoloji Tanımları..............106

2.3. İdeoloji Kavramı Hakkında Belli Başlı Teoriler...........................................110

2.3.1. Marksizmin İdeolojiye Yaklaşımı........................................................110

2.3.1.1. Marxın Düşüncelerini Etkileyenler..............................................111

2.3.1.1.1. Immanuel Kant.......................................................................111

2.3.1.1.2. Georg Wilhelm Friedrich Hegel............................................112

2.3.1.1.2.1. Hegel ve Diyalektik Anlayış..........................................116

2.3.1.1.3. Ludwig Feuerbach.................................................................120

2.3.1.2. Marx ve Engelsin Hegel ve Feuerbachta Benimsedikleri ve Reddettikleri Noktalar......125 

2.3.1.2.1. Marx ve Engelsin Hegel Değerlendirmesi............................125

2.3.1.2.2. Marx ve Engelsin Feuerbach Değerlendirmesi.....................127

2.3.1.3. Diyalektik Materyalizm.................................................................129

2.3.1.4. Tarihsel Materyalizm.....................................................................131

2.3.1.5. Marksizmin Sınıf Teorisi..............................................................133

2.3.1.5.1. Marxa Göre Mülkiyet Biçimleri ve Bunların Doğurduğu Sonuçlar............135

2.3.1.5.1.1. Klan-Kabile Mülkiye Biçimi..........................................135

2.3.1.5.1.2. Eski Komünal Mülkiyet ve Devlet Mülkiyeti................136

2.3.1.5.1.3. Feodal Mülkiyet.........................................136

2.3.1.5.1.4. Mülkiyet Biçimlerinin Doğurduğu Sonuçlar.............138

2.3.1.6. Marxın İdeoloji Kavramına İlk Değinişi ve „Camera Obscura Örneği........... 138

2.3.1.7. Temel ve Üstyapı...........................................................................141

2.3.1.8. Marxın Sınıf Analizi.....................................................................144

2.3.1.8.1. Üretim İlişkileri Üzerinden İki Kutuplu Toplum Modeli...........145

2.3.1.8.2. Yabancılaşma.........................................................................146

2.3.1.8.3. Kapitalist Üretim Biçiminin Önceki Üretim Biçimlerinden Farkı...........149

2.3.1.8.4. Proletarya Devrimi.................................................................152

2.3.1.8.5. Proletarya Devriminin Önündeki Engeller............................160

2.3.1.8.5.1. Devletin Sınıf İlişkilerindeki Rolü.................................160

2.3.1.9. Marksist Bakış Açısından İdeolojiye Dair Örnekler.....................163

2.3.1.10. Meta Fetişizmi ve İdeoloji....................................................168

2.3.1.11. Marksist Felsefede Marx ve Engels Sonrasında İdeoloji Kavramına Yaklaşımlar............171

2.3.1.11.1. Kautsky, Lenin ve Plekhanov..............................................175

2.3.1.11.2. Eduard Bernstein..................................................................181

2.3.1.11.3. György Lukács.....................................................................183

2.3.1.11.3.1. Totalizasyon.................................................................184

2.3.2. İdeolojiyi Daha Geniş Bir Açıdan Değerlendirme Girişimi: Karl Mannheim............... 188

2.3.2.1. Kısmi İdeoloji ve Total İdeoloji....................................................188

2.3.2.2. Ütopya............................................................................................190

2.3.3. Marksist Bakış Açısında Yeni Bir Boyut: Antonio Gramsci ve Hegemonya Kavramı..............191

2.3.4. Louis Althusser ve İdeolojik Devlet Aygıtları......................................197

2.3.5. İdeolojiye Eleştirel Bakışı Yeniden Canlandıranlar..............................201

2.3.5.1. Theodor Adorno.............................................................................202

2.3.5.2. Jürgen Habermas...........................................................................203

2.3.6. İdeolojinin Göstergebilimsel Değerlendirilmesi...................................204

2.3.7. Post-Yapısalcı Bakış Açısına Göre İdeoloji..........................................206

2.3.7.1. Michel Foucault.............................................................................206

2.3.7.2. Jean Baudrillard.............................................................................210

2.3.8. İdeolojinin Psikanalist Açıdan Değerlendirilmesi.................................210

2.3.8.1. Sigmund Freud...............................................................................211

2.3.8.2. Jacques Lacan................................................................................214

2.3.8.3. Slavoj Žižek...................................................................................215

3. FUTBOLUN İDEOLOJiK BİR AYGIT OLARAK KULLANILMASI.......222

3.1. Futbolun Popülerleşmesinin Nedenleri.........................................................222

3.2. Genel Hatlarıyla Futbolun İdeolojik Boyutu.................................................232

3.2.1. İlkel Ayaktopu Oyunlarının Sosyal Boyutları.......................................235 

3.2.2. Profesyonelleşmeyle Gelen Yenilik......................................................239

3.2.3. Futbolun Sınıfsal Boyutu.......................................................................246

3.2.3.1. Gramsciyen Bakış Açısından Futbol.............................................247

3.2.3.2. Adornoya Göre Spor....................................................................253

3.2.3.3. Habermas ve Spor..........................................................................256

3.2.3.4. Gramsci, Adorno ve Habermasın Görüşlerinden Çıkarılabilecek Sonuçlar........260

3.3. Futbolun İdeolojik Bir Aygıt Olarak Kullanılmasına Dair Dünya Genelinden Örnekler.....262

3.3.1. Brezilya ve Irkçılık................................................................................262

3.3.2. Mussolininin İtalyası..........................................................................272

3.3.2.1. Leandro Arpinati ve Bologna Örneği............................................275

3.3.2.2. Faşist İtalyada Futbolun Bürokratik Yapılanması........................277

3.3.2.3. Dünya Kupası Üzerinden Faşizm Propagandası............................280

3.3.3. Nazi Almanyası....................................................................................285

3.3.3.1. Berlin Olimpiyatları ve Hitlerin Öfkesi........................................286

3.3.3.2. Avusturyadaki Yeniden Yapılanma.............................................288

3.3.3.3. Sindeların Sır Dolu Ölümü...........................................................290

3.3.3.4. Norveç Futbolundaki Nazi Karşıtı Oluşum...................................292

3.3.3.5. Nazi Almanya'sında Yurt içindeki Futbol Yapılanması................294

3.3.4. SSCBde Futbol.....................................................................................296

3.3.4.1. Futbolun Devlet Eliyle İnşası........................................................298

3.3.4.2. Beria ve Dinamo Moskova İlişkisi................................................300

3.3.4.3. Eduard Streltsovun Trajedisi........................................................306

3.3.4.4. Dinamo Moskovanın Britanya Seferi...........................................310

3.3.4.5. Stalinin Titoya Futbolda Mağlup Olması....................................316

4.  MEDYA OLGUSU VE FUTBOLUN MEDYA VASITASIYLA BİR İDEOLOJİK AYGIT OLARAK KULLANILMASI... 319

4.1. İlkel Kitle İletişim Araçları...........................................................................319

4.2. Haberleşmede Erken Yazılı Dönem..............................................................321

4.3. Matbaanın Gelişimi.......................................................................................322

4.4. İlk Gazete Örnekleri......................................................................................326

4.4.1. Avrupada Gazetecilik Anlayışının Şekillenmeye Başlaması...............326

4.4.2. ABDde Yazılı Basının Kökleri............................................................333

4.5. Fransız İhtilali Sonrasında Avrupada Yazılı Basın......................................335

4.6. 19. Yüzyıl ve Sanayileşen Basın...................................................................340

4.6.1. The Times Örneği..................................................................................341

4.7. Basının Hareket Alanı ve Bu Alanın Yeniden Tanımlanması......................345

4.8. Teknolojik İlerlemeler ve Yeni Kitle İletişim Araçları.................................347

4.8.1. İşitsel Kitle İletişim Araçları.................................................................348

4.8.1.1. Telgrafın İcadı...............................................................................349

4.8.1.2. Telsiz Telgraftan Radyoya Geçiş...................................................353

4.8.2. Görsel Kitle İletişim Araçları................................................................364

4.8.2.1. Sinema...........................................................................................364

4.8.2.2. Televizyon.....................................................................................367

4.9. Futbol ve Medya İlişkisi Üzerine Dünyadan Örnekler...................368

4.9.1. İngiltere ve Futbol Basınının İlk Örnekleri...........................................369

4.9.2. 1920li ve 1930lu Yıllarda İspanya Basınında Futbol.........................370

4.9.3. II. Dünya Savaşı Sonrası Batı Almanyada Medya ve Futbol...............375

4.9.4. Arjantinde Siyasal Basının Futbolu Kullanışı......................................376

4.10. Futbol Yazarlarının Gözünden Futbol-Medya İlişkisi................................377 

SONUÇ  ...................................................................................................................379 

KAYNAKÇA  ............................................................................................................ 385

…KAYNAK:

.   ÖMER ONUR ERDEM

http://nek.istanbul.edu.tr:4444/ekos/TEZ/46332.pdf


 

CADILAR BAYRAMI?

.   BİR GÜN CUMHURİYET, BİR HAFTA CADILAR .   Bir günlüğüne Cumhuriyet. .   Yalnızca bir gün. Bayraklarımızı çıkarıyoruz, şiirlerimizi okuyo...