. "Adalet Mülkün Temelidir"
- "Mülk" Arapça bir sözcüktür.
- Arapça “adl” sözcüğünden dilimize geçmiştir.
- Hak,
hukuk ve haklılıkla ilgili, iç içe kenetlenmiş bir kavramdır.
- "Devlet, ülke, iktidar, düzen, egemenlik, saltanat"
anlamlarına gelir.
- Yani bu cümlenin anlamı tam olarak şöyledir:
- "Adalet devletin temelidir."
- "Adalet (egemenliğin) temelidir."
- "Adalet mülkün temelidir" sözünün Atatürk'e
ait olduğu düşünülür fakat bu söz Hz. Ömer'e aittir.
- Adalet mülkün temelidir sözü ile anlatılmak istenen bir
devletin veya düzenin esası adalettir.
- Adalet, temel olarak sosyal mutluluk
şeklinde ifade edilebilir.
- En adil düzen, en fazla insana en üst
düzeyde mutluluk sağlayan düzendir.
- Adaletin var olabilmesi için toplumsal
mutluluğun objektif ve kollektif bir şekilde varlığı zorunludur.
- Adalet ile eşitlik iç içedir, eşitlik ve
eşitsizlik, adaletli düzende herkes için benzer koşullarda ve düzeyde
olacaktır. Herkesin hak ve özgürlükleri eşit düzeyde gerçekleşecektir.
- Adalet, doğrudan hukuku tanımlayan bir değer
olarak hukukun meşruiyetini kuran iradeyi oluşturur.
- Öyle ki; “adil olmayan kanun, kanun
değildir” özdeyişiyle bu gerçek ifade edilmiştir.
- Adalet, insanlığın en büyük gıdasıdır;
adalet devletin, savunma da adaletin temelidir.
- Adalet toplumsal bir namustur, insanlığın
ikinci güneşidir.
- Adaletin herkesi gönendirecek biçimde
gerçekleşmesi, mahkemelerin bağımsızlığı ve yargıç güvencesiyle olur.
- İnsanlığın çok eskiden beri arzuladığı bir
duygu olan, hukukun idealini ve amacını oluşturan adalet, esas anlamında
ahlaki vazifelerin yerine getirilmesidir.
- Başka bir tanıma göre adalet, adaletsizlik
duygusunu doğuran nedenleri ortadan kaldırmak aksaklıkları düzeltmek ve
adaletsizlik duygusunun doğmasını engellemek şeklinde tanımlanabilir.
- Bazı düşünürlere göre adalet kavramı, ‘iyi’
kavramı ile, bazılarına göre eşitlik, bazılarına göre hak, bazılarına göre
hukukun amacı, bazılarına göre mutluluk, bazılarına göre ise toplumsal iyi
ve toplumsal mutluluk vs. kavramlar ile ilişkilendirilmiş ve hatta eş anlamlı
olarak kullanılmıştır.
- Adaletin, iktidara eleştiri yapılmaması,
çünkü iktidarın kendiliğinden adil olduğu şeklinde düşünülmesi bu anlamda
görecelilik yaratır; çünkü iktidarın adil olup olmadığı düşüncesi de,
yönetilen bireylere göre değişebilir.
- Mutlak olarak adil bir iktidar söz konusu
değildir, iktidarın adil olup olmadığı, yönetimi altında bulunan kişilerin
bakış açılarına göre değişir.
- Anayasal bir kavram olan yürütme kuvvetini
oluşturan siyasi iktidar, bu sebeple meşruiyetini anayasadan, ya da
anayasaya uygunluğundan alır diyebiliriz.
- Devlet sözcüğü, dilimize Arapçadan
girmiştir.
- “Devl” kökünden gelir ve el değiştirme,
elden ele geçme anlamına gelir.
- devlet “belirli bir insan topluluğunun,
belirli bir toprak parçası üzerinde egemen olmasıyla oluşan, hukuki kişiliğe
sahip devamlı bir teşkilattır.
- Bu tanımdan yola çıkarak devletin temel
olarak üç unsura sahip olduğunu söyleyebiliriz:
- İnsan unsuru, toprak (ülke) unsuru ve
egemenlik unsuru.
- Devletin insan unsuruna kısaca millet,
toprak unsuruna ise kısaca ülke denir. Millet, birbirine bir takım bağlarla
bağlanmış bir topluluktur.
- Devlet terimi hukuki bir terimdir ve
devletin hukuki ve biçimsel kaynağı anayasadır.
- Devletin temel amaç ve görevlerini sayan
anayasamızın 5. maddesi “adalet ilkeleri” kavramına da yer vermiştir.33
Madde metninde, devletin temel hak ve hürriyetleri koruma görevinden
bahsedilirken, devletin, temel hak ve hürriyetleri sosyal hukuk devleti ve
adalet ilkeleriyle bağdaşmayacak surette sınırlayan siyasal, ekonomik ve
sosyal engelleri kaldırmakla görevli olduğu belirtilmiştir yani devlete bu
konuda pozitif bir edim yüklenmiştir. Bu anlamda adalet terimi, temel hak
ve özgürlüklerle ilişkilendirilmiştir.
- Anayasamızın başlangıç kısmında da adalet
kavramına yer verilmiştir. Buna göre “her Türk vatandaşı, bu anayasadaki
temel hak ve hürriyetlerden eşitlik ve sosyal adalet gereklerince
yararlanarak milli kültür, medeniyet ve hukuk düzeni içinde onurlu bir
hayat sürdürme ve maddi ve manevi varlığını bu yönde geliştirme hak ve
yetkisine doğuştan sahiptir”.
- Adalet kavramı, anayasamızın, Cumhuriyetin
niteliklerini sayan 2. maddesinde de kendisine yer bulmuştur.
- Anayasamız başka bazı maddelerinde de adalet
kavramına veya “adil” kelimesine yer vermiştir.
- Anayasamız, adalet sözcüğünü, ağırlıklı
olarak, temel hak ve özgürlükler ile birlikte kullanmış ve temel hak ve
özgürlüklerden adalet anlayışı içinde yararlanmayı uygun görmüştür.
- Sonuç: Adalet kavramı, ilkçağlardan
günümüze, var olduğuna inanıldığı halde nitelikleri üzerinde ortak bir
anlaşmaya varılamayan ve tanımlanamayan bir kavramdır. Adalet, pek çok
anlama gelmek üzere kullanılmıştır. Örneğin, eşitlik, orantı, hak, hukuk,
erdem, mutluluk, iyi vs.
- Bir değer yargısı belki bir kişi için,
devletin temeli olabilir ve fakat herkes için bunun böyle olması mümkün
değildir.
***********************************************************************
- Bu sebeple, devletin temeli, adalet değildir
hukuktur.
*********************************************************************************
KAYNAK:
ADALET MÜLKÜN TEMELİ MİDİR? Ayşen SEYMEN ÇAKAR
http: // tbb dergisi. barobirlik . org . tr/ m
2013 - 106- 1275
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder