. "sürü psİkolojİsİ" , "çoğunluk etkİsİ", "sürü etkİsİ"
İnsanların, başkalarının da aynı şeyi
yaptığına inandıklarında belirli bir şekilde düşünmesine veya davranmasına neden olan bilişsel bir önyargıdır.
Örneğin, sürü etkisi, birinin sosyal
çevrelerindeki diğer insanların bir ideolojiyi benimsemesinden ötürü onlarla
aynı siyasi ideolojiyi benimsemesine neden olabilir.
Bando vagonu etkisi, hayatın birçok alanında
insanlar üzerinde güçlü bir etkiye sahip olabilir; bu yüzden onu anlamak
önemlidir.
Çoğunluk etkisine bir örnek, insanların
sosyal medyada çok sayıda beğeni veya olumlu oylar alan bir yorum
gördüklerinde, kendilerinin de olumlu yönde oy kullanma olasılıklarının
artmasıdır.
Çoğunluk etkisine başka bir örnek, insanların
başkalarının borsaya para pompaladığını gördüklerinde, kendilerinin de yatırım
yapma olasılıklarının artmasıdır; bu da spekülatif balonlara ve piyasa
çöküşlerine yol açabilir.
Çoğunluk
etkisinin insanları etkileyebileceği başka alanlar da vardır:
Örneğin:
Çoğunluk etkisi
insanların siyasi tercihlerini etkileyebilir.
Örneğin
seçmenler, bazen belirli bir siyasi partiye, yalnızca o parti son anketlerde
iyi sonuçlar aldığı için daha fazla destek verir (bazen çoğunluğa oy verme
olarak adlandırılan bir davranış veya "kazananın etrafında toplanma
etkisi" ya da "kazananı takip etme" olarak adlandırılır).
Çoğunluk etkisi,
tüketicilerin hangi ürünleri satın alacaklarına ilişkin kararlarını
etkileyebilir.
Örneğin
insanlar, genellikle son moda trendleri takip ettiklerini göstermek istedikleri
için tanıdıkları diğer insanların giydiği kıyafetlerin aynısını satın
alırlar (bu davranış bazen "bando vagonu tüketimi" olarak
adlandırılır ve pazarlama/reklam sahasında bu davranıştan yararlanılır).
Çoğunluk etkisi,
doktorların tıbbi kararlarını etkileyebilir.
Örneğin
birçok tıbbi prosedür, tıp topluluğu tarafından popüler olarak kabul
edildiğinden, faaliyetleri için yeterli ve destekleyici kanıt olmamasına rağmen
tarihin uzun dönemleri boyunca yaygın olarak uygulanmıştır.
Çoğunluk etkisi,
insanların çöp atma eğilimini etkileyebilir.
Örneğin,
insanların önceden çöp olan bir ortamda çöp atma olasılığı daha yüksektir ve
temiz bir ortamdaysa çöp atma olasılığı daha düşüktür.
Çoğunluk etkisi,
kuruluşların yeni teknolojileri uygulamasını etkileyebilir.
Örneğin,
birçok konaklama şirketi, daha önce kendilerine satışta rekabet avantajı
sağlayabilecekken, popüler hale gelene kadar web sitelerinde yeni özellikler
uygulamadı.
Bando
vagonu etkisinin bir başka iyi bilinen örneği ise, genellikle "asansör
deneyi" olarak adlandırılan bir deneyde görülür:
Asansör
deneyi=
1962'de
Candid Camera adlı televizyon şovunda göründü.
Face
the Rear başlıklı bir bölümde, habersiz ve bilinmeyen kişiler, herkesin arkaya baktığı bir asansöre girdiler.
Bu
tamamen doğal olmayan bir şey olmasına rağmen, birçok kişi kalabalığa katılarak
arkaya bakmaya başladılar.
Ek
olarak, sürü etkisi insanları daha genel bir şekilde de etkileyebilir.
Çoğunluk
etkisi insanları sadece belirli bir kararda değil, genel kültür ve çalışma
ortamıyla ilgili olarak da etkileyebilir.
Grup
tutumları ve normları 'bulaşıcıdır'.
Çevremizdekilerin
tutum ve davranışlarından bilinçsizce etkileniriz.
Hepimiz
kendimizi daha önce tatsız bir grubun içinde bulduk, belki de rötarlı bir uçuşu
bekleyen pek çok kızgın havayolu yolcusundan biriydik.
Gerilim
elle tutulur olabilir ve yanımızdaki yabancılara tepki olarak kendi kaygımızın
arttığını görebiliriz.
Benzer
şekilde, spor etkinlikleri ve performanslar gibi deneyimler de büyük
ölçüde keyiflidir, çünkü kalabalığın heyecanı hepimize yayılır.
Son
olarak, çoğunluk etkisi de çeşitli ve ilgili fenomenlerde merkezi bir rol
oynar:
Tüm
Reklamları Kapat
Sürü Davranışı:
Bir
gruptaki bireylerin, merkezi koordinasyondan ziyade yerel etkileşimler
nedeniyle benzer şekilde düşünme ve hareket etme şeklidir.
Grup Düşüncesi:
Belirli
grupların, grupü üyelerinin düşüncelerini eleştirel olmayan ve zararlı bir
şekilde kabullenerek, diğerlerinin düşüncelerine ve eylemlerine ayak uydurmaya
çaba göstermeleridir.
Hatalı Konsensus Etkisi
Sosyal Bulaşıcılık
Çete Zihniyeti
"Bando
vagonu etkisi" terimi bazen belirli bağlamlarda özel bir anlamda
kullanılmaktadır.
Örneğin
tüketim ve ekonomi bağlamında, çoğunlukla, başkalarının onu kullandığını
görmenin bir sonucu olarak belirli bir mal için artan talebi ifade etmek için
kullanılır.
İnsanlar Neden Çoğunlukla Sürü Etkisi
Yaşar?
Çoğunluk
etkisi (kalabalığı ve popüler eğilimleri takip etmek gibi onunla ilişkili
davranışlarla birlikte), çeşitli psikolojik nedenlere bağlanabilir.
Bir neden,
kalabalığa uyma ve başkalarından onay alma arzusundan başkalarıyla uyum sağlama
eğilimini temsil eden normatif sosyal etkidir.
Buna benzer
başka bir neden, diğerlerinin sizin bilmediğiniz bir şeyi bilebileceği veya
durumu sizden daha iyi anlayabileceği varsayımı altında, haklı olma arzusuyla
başkalarıyla uyum sağlama eğilimini temsil eden bilgisel sosyal etkidir.
Ayrıca, başkalarının
görüşlerine ve eylemlerine güvenmek genellikle yararlı bir buluşsal yöntem
olarak hizmet edebilir:
- Bu,
özellikle insanların hızlı veya belirsizlik altında seçim yapması gerektiği
gibi belirli durumlarda, onların yargılar oluşturmasına ve karar vermesine
yardımcı olan zihinsel bir kısa yoldur.
Grup vagonu
etkisinin bu şekilde bir buluşsal yöntem olarak kullanılması, insanların
farkında olmadan sezgisel olarak yaptığı bir şey olabilir veya insanların aktif
olarak yapmayı tercih ettiği bir şey olabilir.
Çoğunluk
etkisine neden olan tüm bu faktörler, insanların diğer insanların bir şeye
inandığına veya bir şey yaptığına dair işaretler olan bando vagonu ipuçlarıyla (ki
bunlara bazen popülerlik ipuçları da denir) karşılaştığında, başkalarıyla aynı
şekilde davranmanın faydalı olduğu veya diğer insanların yargılarına güvenmeye
değer olduğu varsayımı altında bu ipuçlarını kendi eylemlerine rehberlik etmek
için kullandıkları anlamına gelir.
Örneğin,
insanlardan haber başlıklarının önemini derecelendirmeleri istendiğinde, bu
makalelerin diğer haber ajanslarının da kapsadığı bir konuyu kapsadığına
inandıklarında, başlıklara daha yüksek puanlar verme eğilimindedirler, çünkü
bu, haber başlıkları öneminin bir işareti olarak hizmet eder.
Son olarak diğer
faktörler de insanların sürü etkisi yaşamasına veya belirli durumlarda buna
daha duyarlı olmasına neden olabilir.
Örneğin bazı
durumlarda o yatırımın avantajlı olup olmadığını bilmeseler bile, diğer
insanların benzersiz bir yatırım fırsatından yararlandığını sanması sonucunda
insanları o kişilerle aynı şeyi yapmaya iten fırsatı kaçırma korkusu, insanları
çoğunluğa duyarlı hale getirebilir.
Benzer
şekilde, önde olduğu için bir adaya oy verilmesi durumunda, bir “kazananı”
destekleme (veya bir "kaybeden"i desteklemekten kaçınma) arzusu
insanları bando vagonu etkisine duyarlı hale getiren bir şey olabilir.
Bu nedenlerin
herhangi bir kombinasyonunun insanların çoğunluğa yönelik düşünce ve
davranışlarından sorumlu olabileceğini ve çoğunluğa yönelik etkisinin
nedenlerinin insanlara ve koşullara göre değişebileceğini unutmayın.
Bu, örneğin,
farklı kişilerin aynı koşullar altında farklı nedenlerden dolayı bando vagonu
etkisini yaşayabileceği ve aynı kişinin farklı koşullar altında farklı
nedenlerle çoğunluk etkisini yaşayabileceği anlamına gelir.
Genel olarak,
insanlar, onaylarını almak için başkalarıyla uyumlu olmak istedikleri, başkalarının
görüşlerine güvenmenin faydalı olduğuna inandıkları veya ek mekanizmalar
tarafından motive edildikleri için, çeşitli nedenlerle çoğunluğa maruz
kalırlar. kaybetme korkusu gibi.
Not: Çoğunluk
etkisine çok çeşitli mekanizmalar yol açabileceğinden, farklı kişiler aynı
koşullar altında farklı nedenlerle bunu deneyimleyebilir ve aynı kişi, farklı
koşullar altında farklı nedenlerle çoğunluğa etki edebilir.
Buna ek
olarak, insanlar bazen sürü etkisinden etkilenmeseler de, daha çok stratejik
düşünceler gibi başka bir şey tarafından buna yönlendirildikleri için çoğunluğa
yönelik davranışlarda bulunurlar.
******************************************DEVAMI*********************************************
KAYNAK:
https://evrimagaci.org/bando-vagonu-etkisi-nedir-insanlar-neden-suru-psikolojisi-ile-hareket-ederler-11409
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder