Devlet Hesaplarını Denetleyen Bir Kurum Var Mıdır?
Devletin Gelirlerini İsteyen İstediği Gibi Harcayabilir
Mi?
*****************************************************
Türkiye’de Bütçenin Yasama Organı
Tarafından Denetimi ve Sayıştay’ın Konumu
·
Bütçe
hakkını elinde bulunduran yasama organının, bütçe kanunuyla hükümete verilen
izin ve yetkinin belirlenen sınırlar içerisinde kullanılıp kullanılmadığını
denetlemesi kaçınılmazdır.
·
Bütçenin
denetimi teknik donanımı gerektirdiğinden yasama organına bu konuda yardımcı
olan en temel kurum ise Türk Sayıştay’ıdır.
·
Bu
bağlamda Türk bütçe sistemi içerisinde Sayıştay denetiminden hem bütçe hakkını
tesis etmesine hem de kamu harcamalarında etkinliğin sağlanmasına yönelik
faaliyet göstermesi beklenmektedir.
·
6085
sayılı Sayıştay Kanunu ile güçlendirilmiş olan Sayıştay’ın bütçenin yasama
organı tarafından denetiminde nasıl bir role sahip olduğunu, bu rolü yerine
getirirken oluşan ve oluşması muhtemel olan aksaklıkların neden
kaynaklandığını/kaynaklanabileceğini ortaya koymak için çalışılmalıdır.
·
Sayıştay
denetimlerinin yaptırımdan uzak olması, yürütmenin keyfi kaynak kullanımını
engelleme fonksiyonunu yerine getirmede yetersiz olması gibi nedenlerden dolayı
Sayıştay’ın bütçenin yasama denetiminde etkin bir şekilde rol alamadığı
görülmüştür.
·
Yasal
düzeyde toplumsal uzlaşıyla belirlenmiş kurallara bağlı bir yönetim günümüzde
en başarılı yönetim şekli olarak kabul görmektedir.
·
Ancak
kuralların uygulayıcısı konumundaki yürütme organının kurallara kendiliğinden
sadık kalmasını beklemek çok iyimser bir tutumdur.
·
Bu
bağlamda kamu yönetiminde yürütmenin kurallara sadık kalmasını sağlamak için
denetim mekanizmasının iyi kurgulanması ve etkin biçimde çalıştırılması önem
arz etmektedir.
·
Söz
konusu durum kamu mali yönetimi için de geçerlidir.
·
Dolayısıyla
demokratik toplumlarda, yürütme organının keyfi kaynak kullanımının önlenmesi
ancak kaynak kullanımın sınırlandırılmasıyla mümkün olabilmektedir.
·
Bunu
gerçekleştirecek başlıca araç ise “bütçe”dir.
·
Genel
bir tanımlamayla bütçe, yasama organı tarafından yürütme organına ilgili mali
yıl içinde gelirlerin toplanması ve harcamaların yapılması konusunda yetki
veren kanun (ve/veya belge) olarak tanımlanmaktadır.
·
Kamu
idaresinde verilen "her bir yetkinin sınırlarının iyi tanımlanması"
ve "yetki kullanımının tanımlanan sınırlar içinde yapılıp yapılmadığının
denetlenmesi" kaçınılmazdır.
·
Bu
kaçınılmazlık, yürütmenin keyfi uygulamalardan uzak bir yönetim sergilemesini
garanti altına alınmak istenmesinden kaynaklanmaktadır.
·
Yönetimde
keyfiliğin önlenmesinde, yetki kullanımının denetlenmesi yanında, denetim
sonuçlarının yargılanarak gerekli durumlarda yaptırıma bağlanması da önemli bir
unsurdur.
·
Yürütme
organı tarafından devredilmiş yetkiyle kullanılan gelir toplama ve harcama
yetkisinin denetimi de bu yetkiyi veren yasama organı tarafından
kullanılmaktadır.
·
Yasama
organı bütçenin denetim yetkisini, bütçe denetim sürecinde yaşanılan
aksaklıklardan dolayı layıkıyla yerine getirememektedir.
·
Bu
bağlamda bütçenin dolaylı denetiminde yasama organına yardımcı olan Sayıştay’a
büyük görev ve sorumluluklar düşmektedir.
·
Yasama
organı adına denetim gerçekleştiren Sayıştay’ın, "denetim ve raporlama"
görevinin kamu harcamalarında etkinliği sağlama noktasındaki "temel
fonksiyonunun sorgulanması" ve Sayıştay denetimlerinin yürütmenin "keyfi
kaynak kullanımını engelleme" fonksiyonunu yerine getirmedeki etkinliğini
tespit etmek olarak tanımlanmıştır.
·
Demokratik
yönetim anlayışının bir ürünü olarak ortaya çıkan bütçe hakkı, yönetilen
sıfatıyla topluma ait olup; yönetime, kamusal hizmet üretiminin sağlanması
amacıyla gelir toplama ve harcama yapma yetkisi tanınmasında kullanılmaktadır.
·
Bütçe
hakkının kullanılmasıyla toplum; neye, ne kadar ihtiyaç duyduğunu ve bu
ihtiyacın hangi kaynaklardan, ne oranda sağlanacak gelirler finanse edilmesini
istediğini beyan etmektedir.
·
Bütçe
hakkı en genel anlamda hangi mal ve hizmetlerin kamu mal ve hizmeti olarak
sunulacağını, bunların miktarını ve maliyetini tayin ve tespit etme yetkisidir.
·
Diğer
bir ifadeyle, bütçe hakkıyla toplum, yürütme organına gelir toplama ve harcama
yapma konusunda yetki verirken aynı zamanda verilen bu yetki kapsamında
toplanan gelirlerin ve yapılan harcamaların toplumsal taleplere cevap verecek
nitelikte kullanılıp kullanılmadığını da denetleyip hesabını sorma hakkına da sahip
olmaktadır.
·
Bütçenin
denetimini gerekli kılan belki de en önemli husus “bütçe hakkı”nın tesis
edilmesidir. Bu bağlamda bütçe hakkı kapsamında bütçenin denetlenmesi zorunlu
bir hale bürünmektedir.
·
Bunun
en önemli göstergelerinden birisi de 5018 sayılı Kanunda ifade edilen “Kamu
mali yönetimi TBMM’nin bütçe hakkına uygun şekilde yürütülür” ibaresidir.
·
Yasama
organının, hükümete Bütçe Kanunuyla devrettiği yetki bütçeye konulan
ödeneklerle sınırlıdır.
·
Yasama
organı, hükümete verilen bu yetkinin belirlenmiş olan sınırlar içerisinde
kullanılmasını sağlamak için denetim mekanizmasını kullanır.
·
Bütün
bunlar yasama organının üstünlüğünü belgeleyen öğeler olmakla beraber bütçe
hakkının bir gereği olarak verilen yetkilerin yargısal anlamda da denetimini
zorunlu kılmaktadır.
·
1982
Anayasası, bütçe hakkının kullanılmasına verdiği önemi, anayasal düzenlemeler
ihdas etmek suretiyle göstermiştir.
·
Bu
bağlamda Anayasa bütçeye anayasal müessese statüsü vererek bütçe sürecine
ilişkin esasları düzenlemiştir.
·
Söz
konusu düzenlemeler, iyi yönetişim ve mali saydamlık için yasama organı
tarafından bütçenin denetimi açısından da önem taşımaktadır.
·
Zira
yasama organı, bütçenin hazırlık, uygulama ve uygulama sonrasını denetleme hususunda
anayasal açıdan görevlendirilmiş/yetkilendirilmiş bulunmaktadır. Bu nedenle
bütçe sürecinde atılan her adımda yasama organı, bütçe hakkına riayet edilip
edilmediğini denetleyecektir.
·
1982
Anayasasının belirlemiş olduğu, Sayıştay’ın temel görevleri olarak yasama
organı adına denetim yapmak ve hesapların kesin hükme bağlanmasıdır.
·
Ayrıca
bunları yanı sıra 6085 sayılı Sayıştay Kanununda da Sayıştay’ın görevlerinin
neler olduğu belirtilmiştir.
·
Buna
göre; Sayıştay, kamu idarelerinin mali faaliyet, karar ve işlemlerini hesap
verme sorumluluğu çerçevesinde denetler ve sonuçları hakkında yasama organına
doğru, yeterli, zamanlı bilgi ve raporlar sunar.
·
Toplum
adına bütçe hakkını elinde bulunduran yasama organı, hem bütçe hakkının
tesisini sağlamak hem hukuk devleti olma ilkesinin gereği olarak hem de kamu
harcamalarında etkinliği ve verimliliği sağlamak üzere idareyi denetleme
yetkisine sahiptir.
·
Bu
kapsamda yasama organının yerine getireceği görevlerin en başında bütçe
uygulama sonuçlarının denetlenmesi gelmektedir.
·
Ancak
uygulamaya baktığımızda yasama organının, bütçe üzerindeki denetimleri çeşitli
unsurlardan dolayı sınırlandırılmaktadır.
·
Sayıştay
raporlarının eksiksiz olarak düzenlenmesi gerekir.
·
Bu
kapsamda raporların 6085 sayılı Kanun ve 5018 sayılı Kanunda belirtilen
unsurları ihtiva etmesi ve idarelerden alınması gereken teknik dokümanların
zamanında elde edilmesi sağlanmalıdır.
*
Ufuk SELEN, Mustafa TAYTAK, Haziran
2017
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/360520
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder