"HAYIR" KULLANMAYAN DİL:
- KUSUNDA Dili _
Nepal'in Kusunda
dilinin bilinen bir kökeni yoktur ve "evet" veya "hayır"
kelimelerinin olmaması gibi bir takım tuhaflıklar vardır. Ayrıca tek bir
akıcı konuşmacısı kaldı, dilbilimcilerin değiştirmek için yarıştığı bir şey.
Nepal'in
ovalarında, Terai tepelerinin kış sisi arasından, 18 yaşındaki Hima Kusunda,
pembe kapüşonlu bir sweatshirt içinde okulun yatılı evinden çıkıyor.
Hima, şu anda
orta batı Nepal'e dağılmış küçük bir yerli grup olan son kalan
Kusunda'dan biri. Aynı zamanda Kusunda olarak da adlandırılan dilleri
benzersizdir: dilbilimciler tarafından dünyadaki herhangi bir başka dille
ilgisiz olduğuna inanılır. Bilim adamları hala nasıl ortaya çıktığından
emin değiller. Ve bir cümleyi olumsuzlamak için herhangi bir standart yol,
"evet" veya "hayır" için kelimeler, yön için herhangi bir
kelime ve hatta belirli bir dilbilgisi yapısı dahil olmak üzere çeşitli
olağandışı unsurlara sahiptir.
2011'deki en son
Nepalce nüfus sayımı verilerine göre, 273 Kusunda kaldı. Ancak sadece bir
kadın, 48 yaşındaki Kamala Khatri'nin akıcı olduğu biliniyor.
Kusunda, Nepal
toplumu içinde oldukça marjinalleşmiş ve yoksullaştırılmıştır . Bugün
çoğu, batı Nepal'in, sarı hardal tarlaları ve sisli, ormanlık tepelerden oluşan
uykulu bir bölge olan Dang bölgesinde yaşıyor. Nepal Dil Komisyonu, dili
korumak amacıyla 2019'dan beri burada Kusunda dersleri veriyor. Son on
yılda, Nepal hükümeti Nepal'in yerli gruplarına yardım etmek için
planlar başlattığından, Hima ve diğer Kusunda çocuklarına uzak bölgelerden
Dang'daki Mahindra Lisesi'ne - bazen 10 saate kadar - yatılı kalmaları için
ödeme yapmaya başladı. uzaklaş - burada ana dillerinin de öğretildiği yer.
Aslen Dang
sınırındaki kırsal Pyuthan bölgesinden olan Hima, iki yıldır Kusunda öğreniyor. Şimdi
bunu temel düzeyde konuşabiliyor. "Dang'da okula gelmeden önce
Kusunda dilini bilmiyordum" diyor. "Ama doğuştan öğrenmemiş
olsam da şimdi Kusunda'yı tanımaktan gurur duyuyorum.
"Tharus ve
Magars gibi diğer [etnik grupları] kendi dillerini konuşan dinlerdim ve ana
dilimde sohbet etmenin nasıl bir şey olduğunu merak ederdim. Bunu korumanın
benim ve başkaları için çok önemli olduğunu düşünüyorum. dil."
Eşiğinde bir dil
Aslen yarı
göçebe olan Kusunda, 20. yüzyılın ortalarına kadar batı Nepal'in ormanlarında
yaşadı, kuş avladı ve kertenkeleleri izledi ve yakındaki kasabalarda pirinç ve
un için patates ve et ticareti yaptı. Şimdi köylere yerleşmiş olsalar da
kendilerine hâlâ Ban Rajas veya ormanın kralları diyorlar.
Ancak Nepal'in
nüfusu arttıkça ve çiftçilik ormanları giderek daha fazla parçaladıkça,
Kusundas'ın anavatanı üzerindeki baskı arttı. Ardından, 1950'lerde
hükümet , göçebe yaşamlarına daha fazla engel teşkil eden büyük orman
alanlarını kamulaştırdı .
Kusunda,
yerleşmek zorunda kaldı, emek ve tarım işlerine yöneldi. Gruptaki düşük
sayılar ve nüfuslarının farklı doğası, çoğunlukla komşu etnik gruplarla evli
oldukları anlamına geliyordu. Hemen hemen hepsi kendi dillerini konuşmayı
bıraktı.
Kusunda halkı
için dillerini kaybetmek, geçmişleriyle ve kimlikleriyle olan bağlarını
kaybetmek demektir.
Dil açısından
bakıldığında, başka açılardan da bir kayıptır.
Katmandu'daki
Tribhuvan Üniversitesi'nde dilbilim profesörü olan Madhav Pokharel, son 15
yıldır Kusunda dilinin belgelerini denetlemektedir. Birkaç çalışmanın onu
kuzey Pakistan'dan Burushaski ve Hindistan'dan Nihali gibi diğer dil
izolatlarıyla ilişkilendirmeye çalıştığını açıklıyor. Ancak hepsi sağlam
bir sonuca varamadı.
Şu anda,
dilbilim araştırmacıları, Kusunda'nın Tibet-Burman ve Hint-Aryan kabilelerinin
gelişinden önce Himalaya altı bölgelerde konuşulan eski bir yerli dilinin
hayatta kalan biri olduğuna inanıyor.
Pokharel,
"Nepal'deki diğer tüm dil gruplarını Nepal dışından gelen insanlara kadar
takip edebiliriz" diyor. "Köklerini bilmediğimiz tek kişi
Kusunda."
Bir cümleyi
reddetmenin standart bir yolu yoktur. Gerçekten de, dilde olumsuz bir şey
ima eden birkaç kelime var.
Dilbilimciler,
gizemli başlangıçlarının yanı sıra, Kusunda'nın birçok ender unsurunu da not
ettiler. Kusunda hakkında derinlemesine bilgi sahibi bir dilbilimci olan
Bhojraj Gautam, en tuhaflarından birini anlatıyor: Bir cümleyi reddetmenin
standart bir yolu yok. Gerçekten de, dilde olumsuz bir şey ima eden birkaç
kelime var. Bunun yerine, tam anlamı iletmek için bağlam kullanılır. Örneğin,
"Çay istemiyorum" demek istiyorsanız, içmek fiilini
kullanabilirsiniz, ancak bu fiil, konuşmacının arzusuyla eşanlamlı olarak çay
içmenin çok düşük bir olasılığını gösteren düzeltilmiş bir biçimde
kullanabilirsiniz.
Kusunda ayrıca
sol veya sağ gibi mutlak yönler için kelimelere sahip değildir ve konuşmacı
bunun yerine "bu tarafa" ve "o tarafa" gibi göreceli
ifadeler kullanır.
Bu arada
dilbilimciler, Kusunda'nın çoğu dilde bulunan belirlenmiş gramer kurallarına
veya yapılarına sahip olmadığını söylüyorlar. Bunun yerine, ifadeler
konuşmacıya göre yorumlanmalıdır. Örneğin, eylemler geçmiş ve şimdiki
zamana bölünmez. "Bir kuş göreceğim" yerine "Bir kuş
gördüm" derken, bir Kusunda konuşmacısı geçmiş eylemi gergin olarak değil,
doğrudan konuşmacı ile ilgili bir deneyim olarak tanımlayarak
belirtebilir. Bu arada, gelecekteki eylem genel kalacak ve herhangi bir
konuyla ilişkili olmayacaktı.
İronik olarak,
bu nadir nitelikler - Kusunda'yı dilbilimciler için bu kadar büyüleyici yapan
şeyin büyük bir kısmı - kısmen devam etmek için mücadele etmesinin nedenidir.
Kusunda'nın son
akıcı konuşmacısı Kamala Khatri, Ghorahi'nin tek kahve dükkanında bir bardak
sıcak su tutuyor. Kendi çocuklarına Kusunda dilini öğretmediğini
söylüyor. “Nepalce öğrenmeleri gerektiğini düşündüm çünkü faydalı oluyor”
diye açıklıyor. "İnsanlar dilimizle dalga geçer ve bunun normal
olmadığını söylerdi. Kusunda konuşanlar çok fazla damgalanmayla karşı karşıya
kaldılar. Ama şimdi kendi çocuklarımla kendi dilimizde konuşamadığım için
üzülüyorum."
Kamala Khatri,
Kusunda'nın son akıcı konuşmacısı (Kredi: Eileen McDougall)
Khatri şimdi Dil
Komisyonu ile birlikte çalışıyor ve 10 topluluk üyesine Ghorahi'deki Kusunda'yı
öğretiyor. "Düzenli olarak pratik yapabilir, konuşabilir,
şarkılarımızı söyleyebilirsek, dilimizi canlı tutabiliriz" diyor.
Pokharel'in
görüşüne göre, kalan Kusunda arasında işbirliğine dayalı öğrenme, dilin
korunmasının anahtarıdır. Ayrıca, Kusunda konuşmacılarının anılarını
canlandırmaya yardımcı olmak için büyüdükleri ortamlarda bulunmalarının önemini
vurguluyor. Pokharel, "Tüm Kusunda'yı iddia ettikleri habitatta aynı
yere getirebilirsek, o zaman bir Kusunda hikayelerini bir başka Kusunda'ya
anlatır ve bu onların anılarını canlandırır" diyor.
Mevcut canlandırma
çabalarında modern teknoloji de kullanılmaktadır. Berlin merkezli bir
medya stüdyosu olan NowHere Media, kendi dillerini, kültürlerini ve
geleneklerini belgelemelerine yardımcı olmak için Kusunda ile birlikte
çalışıyor. En önemlisi, NowHere, Kusundas'ın avcı-toplayıcı olarak
göçebe yaşamını tasvir etmek için 3D animasyon kullanan bir sanal
gerçeklik belgeseli üretti. NowHere'ın kurucu ortağı Gayatri Parameswaran,
kulaklık takan izleyicilerin bu ortama kendilerini kaptırdıklarını ve hikayeyle
etkileşime geçmek ve anlatıya devam etmek için Kusunda'da kelimeleri
öğrenmeleri ve konuşmaları gerektiğini açıklıyor. Parameswaran'a göre
genel amaç, gelecek nesiller için kullanılabilecek bir dijital arşiv
oluşturmak.
Ancak Kusunda
dilinin korunması hikayenin sadece bir kısmı. Nepal Kusunda Kalkınma
Derneği başkanı Dhan Bahadur Kusunda'ya göre, Kusunda'nın çoğu yoksulluk
sınırının altında, toprak hakkı olmadan yaşıyor ve işçi veya hamal olarak
çalışıyor. Kusunda, "Ekonomik, sosyal ve sağlık ve eğitim açısından
Kusunda çok dezavantajlı durumda" diyor.
Dil Komisyonu
sekreteri Lok Bahadur Lopchan, Kusunda dilinin kendisinin farkındalığının
artırılmasının yardımcı olabileceği yer burasıdır: Kusunda'nın
marjinalleştirilmesine dikkat çekmenin etkili bir yolu. Lopchan, "Nepal'deki
diğer dil canlandırma projeleri, Kusunda'dan çok daha iyi durumda olan
topluluklarla olmuştur" diyor. "Bu gruplar için dilin korunması
sadece duygusal bir fikir. Onlara başka somut faydalar getirmiyor."
"Ancak
Kusunda çok marjinalleştirildi ve bu nedenle dil konuşan bir topluluk olarak
bir profil oluşturmak daha önemli."
Diğerleri aynı
fikirde. Lopchan, "Kusunda'nın kendi dili yoksa, onları Nepal'deki
diğer tüm marjinal gruplardan ayıran hiçbir şey yoktur. Dil onlara bir kimlik
veriyor ve hükümetin dikkatini çekiyor" diyor.
Londra
Üniversitesi Tim Bodt'ta doktora sonrası araştırmacı da dahil olmak üzere
araştırmacıların yardımıyla, Kusunda şimdi tüm Kusunda'nın yaşayacağı bir
"ekikrit basti" veya birleşik yerleşim için bir parça arazi
istiyor. Bodt ve Nepalli araştırma ortağı Uday Raj Aaley, şu anda bu yeni
yerleşim için bir fizibilite çalışması için fon arıyor.
Bodt'a göre, bu
yerleşim sadece topluluğun toprak haklarını güvence altına almak ve bir sağlık
merkezi ve okul sağlamakla kalmayacak, aynı zamanda grubu bir araya getirerek
onlara kendi dillerinde öğrenme ve konuşma fırsatı verecekti.
Canlandırılmış
dil, canlanmış refah
Kusunda dilini
canlandırmanın başka potansiyel faydaları da var.
Daha yüksek
fiziksel ve zihinsel esenlik göstergeleri ile ilişkili yerli dilin yeniden
canlandırılmasını bulan, büyüyen bir araştırma grubu var. Araştırmalar,
Kuzey Amerika'da yerli dil kullanımının , örneğin, nüfusta daha düşük
sigara kullanım oranları , daha yüksek düzeyde fiziksel ve zihinsel
sağlık göstergeleri ve daha düşük diyabet düzeyleri ile ilişkili
olduğunu bulmuştur .
Dil kayması
genellikle sömürgeleştirme veya baskıdan kaynaklanan tarihsel travma ve özdeğer
kaybıyla ilişkilendirilir. - Julia Sallabank
Bu arada,
Kanada, British Columbia'da yapılan bir araştırma , üyelerin %50'sinden
daha azının ana dillerini akıcı bir şekilde konuşabildiği yerli
topluluklarda genç intiharının altı kat daha yüksek olduğunu
buldu. Avustralya'nın Aborijin ve Torres Strait topluluklarında, yerli
dili konuşanlar daha düşük aşırı içki içme ve yasadışı uyuşturucu kullanma
oranları sergilerler .
Londra
Üniversitesi'nde dil politikası ve canlandırma profesörü Julia Sallabank,
"Dil değişimi genellikle sömürgeleştirme veya baskıdan kaynaklanan
tarihsel travma ve öz değer kaybı ile ilişkilidir"
diyor. "Böylece bu dönüşü tersine çevirmeye çalışabiliriz: birinin
dilini ve kültürel kimliğini geri almak hem kişisel hem de topluluk düzeyinde
güçlendirici olabilir."
Dang'a
döndüğümüzde, bir Kusunda üyesi 18 yaşındaki Hima'yı böyle hissediyor.
"Sanırım bu
dili ilerletebilirim" diyor. "Düzenli olarak Kusunda konuşabilir
ve pratik yapabilirsek, dili canlı tutabiliriz. Bu, dilimize ilgi duymak ve
kimliğimizle gurur duymakla ilgili."
Gelecekte,
kariyer olarak ne yapmak istediğini bildiğini söylüyor: dil öğretmeni olmak ve
Kusunda'ya öğretmenlik yapmak.
https://www.bbc.com/future/article/20220804-kusunda-the-language-isolate-with-no-word-for-no
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder